vrijdag 18 december 2009

"Opium for the Masses!"


Even naar Mumbai gaan, dacht ik. Zelf eens gaan kijken hoe Bollywood eruit ziet, waar ze allemaal met bezig zijn, verschillende soorten mensen ontmoeten uit de verschillende sectoren van Bollywood.

Vanaf dat je contact hebt met één regisseur, dan gaat het hier snel. Als je hier zelfs lang genoeg bent dan kan je zelf een ontmoeting hebben met de grootste sterren. En met de grootste sterren bedoel ik de Goden van Bollywood.

Je komt aan in een bloedhete stad, waar de cijfers van zeggen dat er 20 miljoen mensen in leven. Hierop heb ik enkel te zeggen:” Bezoek Mumbai eens en dan ga je dat cijfer al snel verdubbelen.” Wat een mierennest, je voelt je als een zandkorrel in de sahara-woestijn.
Ik ga me niet uitlaten over de vuiligheid, want zoals mijn kotgenoot Bjorn altijd zegt:” Mumbai is like Hiroshima after the explosion, the only difference is that they never cleaned up the dirt. It’s a part of the city!”

Het verschil tussen arm en rijk is zo immens. Ik reisde rond in Mumbai met een rickshaw omdat dit de “snelste” en goedkoopste manier was om tot mijn bestemmingen te komen. Zo kan je de stad ook het beste waarnemen. Je stapt als het ware vanuit de slums tot in de sjiekste filmstudios. Waar de mensen open spreken over hoe India wel degelijk aan het veranderen is. Ja tuurlijk, de rijken worden rijker en de armen worden armer. Sommigen zeggen zelf hoe spijtig ze het vinden waarom de film Slumdog Millionaire enkel de armen een gezicht gaven. “Waarom werden de rijken niet in beeld gebracht, want Mumbai is meer dan de slums!” Yeah right, misschien voor de volle 5 procent.
"Bollywood is only the Opium for the Masses"; said a wise girl in Mumbai to me.

Sinds ik terug ben van Mumbai ben ik aan mijn laatste maand Bangalore begonnen. Dus het wordt goed doorwerken tot 20 januari. Mijn thesis krijgt vorm, maar ik heb nog wel wat werk voor de boeg.
Nu gaan we wel enkele dagen voor kerst en nieuwjaar naar Goa en Hampi met de hele bende. Even genieten van de feestdagen onder de zon en eens goed gaan feesten. Ik doe volgende week ook nog een kleine trip naar Cuddalore (aan de Oostkust van India, hier niet zover van) om Julie te bezoeken. Zij doet daar een project en ik ga er even langs.

Vanaf volgende week zal ik wat werk maken om wat foto’s op mijn facebook te zetten.

Namaskar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten